Stresstraining – en zoveel meer!

Zoals je woensdag al hebt kunnen lezen heb ik donderdag en vrijdag een training gehad. Voor wie het nog niet gelezen heeft nog even in het kort wat informatie:

Ik heb een beoordelingsgesprek gehad, waarbij ik door mijn leidinggevende heel positief ben beoordeeld. Alleen op het gebied van stressbestendigheid vielen er nog wel wat punten in te halen. Maar dat wist ik zelf ook al. Daarom had ik op een eerder functioneringsgesprek al aangegeven dat ik daar misschien iets van een cursus voor zou willen doen, toen werd gevraagd of ik behoefte had een opleiding te doen.

Na een intakegesprek en een vervolggesprek daarop heb ik dus vorige week een tweedaagse seminar gehad. Het bleek zoveel meer te zijn dan alleen een stresstraining. Het heet “Seminar Persoonlijke Effectiviteit”. Niet bij een school of opleidingsinstelling zoals de LOI of iets dergelijks, maar bij iets wat officieel “Praktijk voor psychologische, pedagogische hulpverlening en trainingen voor kinderen, jeugdigen en volwassenen” heet.

De seminar begon met algemene informatie over de werking van de hersenen. De linker- en rechterhersenhelft, ofwel het bewuste en onbewuste en het verband daartussen. Daarna ging het over hoe je communicatief in de wereld staat. Er zijn daarbij drie punten die meer of minder ontwikkeld kunnen zijn: visueel, auditief en kinesthetisch.

Daarna ging de stof wat persoonlijker in op jezelf. We hadden allemaal een werkboekje wat we in de twee dagen hebben doorgewerkt. Veel vragen over bijvoorbeeld wat je veranderd wil zien in je persoonlijke situatie, wie je wil zijn, welke waarden belangrijk voor je zijn.

Eigenlijk was het allemaal heel algemene stof die voor iedereen op een eigen manier was te beantwoorden. Het mooie was dat ik zelf uiteindelijk de puzzelstukjes in elkaar kreeg! Niet alleen de stress op het werk, maar ook heel veel andere problemen waar ik tegenaan loop zijn terug te voeren op eigenlijk dezelfde oorzaak.

Heel kort gezegd: doordat ik op school veel gepest ben, ben ik heel onzeker geworden. Daardoor hield ik me vaak buiten een groep. Maar ik probeerde wel om mensen te vriend te houden door alles te doen als iets aan me werd gevraagd. Bij leeftijdsgenoten in de kerk hing ik ook altijd buiten de groep, behalve als er iets gedaan moest worden, want “Johan doet dat wel.” Onbewust heb ik datzelfde nu op m’n werk. Als mensen iets aan me vragen, dan zeg ik niet snel nee. Daardoor nam ik teveel hooi op m’n vork, wat dan weer leidde tot een stresssituatie.


Vanochtend ben ik terug geweest bij die instelling voor een evaluatiegesprek. Hij vroeg me hoe het ging en of ik wat aan de training heb gehad. Ik vertelde dat ik een eerste stapje had genomen door niet meer meteen “ja” te zeggen tegen collega’s als ze naar me toe komen. Ik probeer nu zoveel mogelijk te reageren met dingen als “leg maar neer, ik doe het vanmiddag als ik er even tijd voor heb.” Hij vond dat dat geen klein stapje was, maar al een enorme stap waarvoor ik heel trots op mezelf mag zijn.

Toen hij vroeg of ik ook in privédingen al stappen heb genomen of wil gaan nemen. Ik vertelde over dat ik lid ben van een christelijke community site (Ja, dat is dus Funky Fish uiteraard) waarbij om de paar maanden feestjes worden georganiseerd (The Next Party dus). Ik heb gezegd dat ik dat ook wil gaan gebruiken voor een volgende stap. Ik wil proberen niet meer in hoekje te blijven staan bij de visjes die ik ken, of als een soort muurbloempje aan de kant te blijven staan. Ik wil dus meer participeren in de groep. Mensen die ik nog niet (goed) ken aanspreken, en dus niet gaan afwachten of iemand toevallig wat tegen die schuchtere jongen die aan de kant staat zegt. Ook dat vond hij een hele grote stap.

Ik hoop daarom dat jullie hierbij willen meewerken. Om je “doelen” te bereiken, heb je een “hulpbron” nodig, zoals we in de cursus hebben geleerd. Jullie kunnen zo’n hulpbron zijn door me bijvoorbeeld erbij te betrekken in een groep op het feest. En me erop aan te spreken als ik me toch weer afzijdig houd. Natuurlijk hoef je me niet heel de avond in de gaten te houden, maar als het je toevallig ziet ben ik je heel dankbaar als je er wat van zegt!


Als laatste wil ik jullie het volgende niet onthouden. De laatste opdracht uit het werkboek was een “filmscript” schrijven over hoe je nu verder gaat in het leven. Het is niet echt een film geworden, eerder een blog op zich. Mijn begeleider heeft het verhaal vanochtend gelezen en vond het zo mooi dat hij vroeg of ik het wilde doormailen omdat hij het een mooie tekst vindt voor op de website van de instelling. Hierbij dus het verhaal wat ik had geschreven:


Laten we de proloog van de film er uit gaan knippen en deze bij de ‘deleted scenes’ plaatsen. De ‘echte film’ van het leven gaat nu beginnen. De ‘deleted scenes’ zijn leuk om later nog eens terug te kijken hoe mooi de film uiteindelijk is geworden.
Zoals de animatiefilm ‘Megamind’ leert: een superheld of superschurk wordt niet geboren of door anderen gemaakt. Je bent wat je zelf ervan maakt.
Op die manier wil ik ook verder gaan in deze ‘film’. Ik wil mijn eigen leven leiden. Niet meer handelen naar de etiketten die ikzelf of anderen in het verleden hebben opgeplakt. Of op de manier zoals ik verwácht dat anderen verwachten dat ik zal doen.
Laten we de monarchvlinder* als metafoor gebruiken. Hij trekt zich niets aan van de gevaren op de weg. Struikelblokken. Valkuilen. Maar hij legt wel zomaar even honderd miljoen maal zijn eigen lengte af. Hij territoriseert zijn eigen stukje Mexico en verovert die vlinder die naast hem landt. Ik ga zo mijn eigen levensreis maken tot ik Mars zal hebben geterritoriseerd en Venus zal hebben veroverd.
Happily ever after, yes I can!

* De monarchvlinder is het logo van de instelling waar ik de training volg. Zie deze link

Geef een reactie

