Kerstvakantieverslag 2011

Zoals jullie al gelezen hebben in mijn vorige blog, heb ik nu kerstvakantie nadat ik 23 december mijn laatste werkdag heb gehad. We zijn lekker in België geweest nadat we samen Kerst hebben gevierd.

24 december is Linda na haar werk naar mij gekomen en zijn we ’s avonds naar de Kerstnachtdienst geweest van de Evangelische Gemeente. Het was weer een hele mooie dienst. Ook leuk om de mensen daar weer es te zien. Sommigen heb ik niet meer gezien of gesproken sinds de vorige Kerstnachtdienst. Op eerste kerstdag zijn we naar mijn ‘eigen’ kerk geweest en daarna naar mijn ouders. Daar zijn we de rest van de dag gebleven en hebben lekker daar gegeten. Tweede kerstdag zijn we naar Linda’s ouders gegaan. ’s Avonds hebben zij op een heerlijk etentje getrakteerd in het altijd gezellige restaurant ‘Herberg Onze Woudstee’ in Hierden.

De dag na kerst was dan eindelijk de dag dat we op vakantie zouden gaan. Stiekem best spannend, ik was nog nooit ‘zelf’ op vakantie geweest, alleen maar met mijn ouders of met jongerenreizen. Nu hadden we dus zelf een reisje gemaakt, lekker met ons tweetjes ertussenuit. We hadden geboekt in hotel ‘Ranch Don Diego’ in het Belgische gehuchtje Champ de Harre in de provincie Luxemburg.

Onderweg daarheen zijn via Luik gereden om daar even de kerstmarkt te bezoeken. Helemaal niet stilgestaan bij de gebeurtenissen van een paar weken geleden daar. Dat was wel even schokkend; we kwamen de parkeergarage uit en stonden meteen voor een enorme bloemenzee en de kapotte bushokjes. De kerstmarkt zelf viel wat tegen, er zat niet echt sfeer in. Misschien door wat er daar gebeurd is, maar dat kan ook komen door het vroege tijdstip. Toen hebben we nog maar even een rondje gelopen door wat winkelstraten en om het Provinciehuis. We hadden nog niet echt zin in een uitgebreide lunch, dus hebben even een Luikse (hoe kan het ook anders) wafel gekocht en zijn daarna doorgereden naar het hotel.

Bij het hotel aangekomen gingen we op zoek naar de receptie. Die konden we niet vinden; alleen een restaurant, en daarnaast het gebouw met de hotelkamers. Toen zijn we dus maar het restaurant ingegaan. Daar bleek dat we ons gewoon daar moesten melden. Na het inchecken hebben we de bagage in de hotelkamer gebracht en hebben we even bij de bizons van de Ranch gekeken.

In het hotel was verder niet echt wat te doen, dus zijn we daarna een rondje gaan rijden om de omgeving wat te gaan bekijken. Onderweg kwamen we bordjes van de plaats Durbuy tegen. Mijn vader had gezegd dat dat een heel leuk, oud stadje was, dus zijn we daar maar even heen gegaan. Het was inderdaad heel mooi, en er was ook een gezellige kerstmarkt.

Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel en hebben we daar gegeten. Het viergangenmenu van deze avond bestond uit: bizonpaté – een sorbetje – 3 soorten vlees (kippenpoot, spareribs en een bizonsaucijs) – chocolademouse. Omdat het eten vrij lang duurde (er was steeds maar 1 bediende in het restaurant) en we vrij moe waren, hebben we ’s avonds niets meer gedaan, maar zijn meteen naar bed gegaan.

Woensdag zijn we naar de stad Luxemburg gereden. Daar hebben we eerst een stukje buiten het centrum het ’MUDAM’ (Musee des Arts Modernes) bezocht. Hier hebben we heel wat vreemde soorten ‘kunst’ gezien. Het eerste wat we zagen was een metershoge installatie met klossen wol die langzaam ronddraaiden waardoor een dik, gekleurd touw werd gevormd dat op de grond lag. Iedere dag werd er een label opgehangen zodat je kon ziet wat er die dag gevormd is. Verder nog dingen als een wit beeld met een fontein die inkt uitgoot in plaats van water, twee gipsen schoenen die met de veters aan de muren en plafond waren bevestigd, een maquette van Manhattan anno 3021 en noem maar op.

Daarna zijn we naar het centrum gereden en hebben daar een stukje dor de stad gelopen. Na een snelle lunch bij McDonald (waar we ons zaten de verwonderen over de jongen die naast ons zat en in zijn eentje een BigMac, een McChicken en 8 McCheeses veroberde) zijn we naar de kathedraal gelopen. Vervolgens hebben we ook nog even de protestantse Dreifältigkeitskirche bezocht. Toen zijn we naar het natuurhistorisch museum gegaan. Toen was het alweer tijd om de stad te verlaten en terug te gaan naar het hotel om op tijd te zijn voor het eten.

Het restaurant van het hotel bleek helemaal vol. De jongen die stond te serveren gaf (met veel moeite, want hij sprak net zoveel Nederlands en Engels als wij Frans kennen) aan dat er geen plaats meer was. Hij gaf wel aan dat het overige personeel van het hotel na het werk zat te borrelen, en hij wel verwachtte dat ze over niet al te lange tijd weer weg zouden gaan. Ik heb, wederom met veel moeite, hem kenbaar kunnen maken dat we hadden betaald om daar te kunnen eten, en geen zin hadden om ik-weet-niet-hoelang te moeten wachten en de keuken misschien wel dicht zou zijn als we eindelijk aan de beurt waren. Toen heeft-ie zijn collega’s maar verzocht ergens anders te gaan zitten. Ze zijn toen naar de zitkuil bij de open haard gegaan zodat wij die tafel konden gebruiken. Na een uur kwam toen eindelijk het voorgerecht. Het menu bestond nu uit: erwtensoep – kaaskroketten – wraps met kip – tiramisu. Toen we klaar waren zaten die lui van het hotel er nog steeds, maar goed dat wij niet gewacht hebben dan! Na het eten zijn we weer teruggegaan naar de kamer.

Donderdag zijn we naar Han-sur-Lesse gegaan, waar het wildpark en de beroemde grotten zich bevinden. Toen we de combinatieticket hadden gekocht, raadde de man achter de kassa aan dat we het beste eerst het wildpark konden doen, omdat we dan de eerste rit met het treintje zouden hebben waarbij de wolven werden gevoerd. Dat hebben we dus gedaan. De bestuurder van het treintje voerde de wolven en vertelde een heel verhaal bij. Jammer genoeg alleen in het Frans. Op het Nederlandse bandje wat er draaide waren er maar 3 zinnetjes over de wolven. Verder zagen we nog vele andere dieren, zoals everzwijnen, dam- en edelherten, bruine beren, wilde ezels en paarden, oerossen, lynxen en wilde katten. Die laatste hadden we overigens die ochtend ook bij het hotel gezien. Tussen een paar grote plantenpotten zat een kat, die eruit zag als een jonge kat (een te grote, ronde kop in verhouding), maar wel veel te groot was voor een jong, en met een apart patroon in zijn vacht. De wilde kat in het wildpark bleek precies zo’n zelfde patroon te hebben…

Na het wildpark hebben we de grotten bezocht. Ik was hier al een keer eerder geweest, maar het is toch weer fascinerend mooi. We hadden wel geluk, want die maandag was de eerste tour pas weer geweest. Een deel van de grot stond vol door de hoge waterstand van de Lesse. In de grot heel veel stalagmieten en stalactieten gezien, en aan het einde van de rondleiding een licht- en geluidshow.

Toen we uit de grot kwamen wilde we gaan lunchen. Gelukkig waren er in het dorp wel aardig wat restaurantjes die allemaal open waren, dus vol goede moed gingen we er eentje naar binnen. Er zat een man aan een tafeltje die zei dat de keuken dicht was tot zes uur. Helaas bleek dit niet het enige restaurant te zijn waar dit het geval was. Toen zijn we maar teruggereden richting hotel. Langs de weg zagen we een bord ‘Lunch Garden open 24/24’. We kwamen uit bij een splinternieuw restaurant wat iets weg had van een IKEA-restaurant. Daar hebben we toen even gezeten en zijn vervolgens weer doorgereden naar het hotel.

Daar hebben we nog even op de kamer gehangen en zijn toen naar het (nu lege) restaurant gegaan. De serveerster had nu alle tijd en was heel vriendelijk. De eerste avond was ze heel gestrest omdat ze het zo druk had. Het menu vandaag was: wortelsoep – salade met spekjes en mosterdsaus – bizongehaktballen met friet – ijs. Als toetje mochten we deze keer zelfs kiezen tussen Dame Blanche of Brezilienne (of zoiets – het was in ieder geval karamelijs met -saus). Na het eten hebben we nog even met ons tweetjes gezellig met een kopje thee bij de haard gezeten omdat we nu wel heel erg vroeg klaar waren.

Vrijdag hebben we naar het ontbijt uitgecheckt en zijn vertrokken naar Brussel. Daar zijn we eerst naar Mini Europe geweest, een soort Madurodam van heel Europa aan de voet van het Atomium. Een mooi park, maar toch waren er wel wat dingetjes die heel erg tegen vielen. Van België, Nederland en Frankrijk was er heel erg veel, maar van andere landen vaak maar één dingetje, en dan niet eens het meest sprekende bouwwerk. Ook was het over het algemeen nogal slecht onderhouden, zowel de maquettes als de plantengroei eromheen.

Nadat we daar hebben gegeten zijn we naar het centrum gereden. Daar hebben we de auto in de garage gedumpt, en de tassen na het inchecken in de kamer van het hostel. Daarna hebben we een stuk van de stad bezocht: de Kapellekekerk, de Kathedraal en natuurlijk Manneke en Jaenneke Pis. Vooral de Katheraal was heel erg mooi. Zoals in vrijwel elke Katholieke kerk was ook hier rondom een geschilderd beeldverhaal te zien van de Kruisweg van Christus, maar hier waren het schilderijen van gemiddeld 2×2 meter, en dan ook nog van schilders als Pieter Breugel! Ook was hier een schitterende gebeeldhouwde houten preekstoel te bewonderen en zijn we in de kelder geweest waar de resten te zien waren van de Romaanse kerk die hier vanaf de 11e eeuw gestaan heeft. We hebben heerlijk gegeten bij Italiaans restaurant ’Venezia’. Daarna zijn we via de Nieuwstraat (De duurste straat van het Belgische Monopolyspel) teruggegaan naar het hostel.

Zaterdag hebben we direct na het ontbijt uitgecheckt en hebben we de tassen in de auto gezet. Daarna zijn we weer de stad in geweest. Eerst in een kerk waarvan ik de naam vergeten ben, vervolgens zijn we doorgelopen naar de Kathalijnekerk (die helaas helemaal in de steigers stond en niet te bezichtigen was) en de Begijnhofkerk (die alleen op werkdagen open bleek te zijn). Toen we weer terugliepen kwamen we nog een kerk tegen, waar allemaal winkels tegenaan gebouwd waren. Daar zijn we wel even binnengeweest, maar er begon een mis dus zijn we meteen maar weer weggegaan. We zijn toen teruggegaan naar de Grote Markt, waar een tentoonstelling was van Salvador Dalí.

Na de lunch bij de Quick zijn we weer naar de auto gegaan en zijn we naar huis gereden. We hebben gezellig met ons tweetjes Oud & Nieuw gevierd. Zondag zijn we naar mijn oma gegaan om haar Nieuwjaar te wensen en hebben daarna bij mijn ouders geluncht. ’s Middags zijn we naar Linda’s oma gegaan en toen weer naar haar huis.