Roma & Wien | Dag 1 en 2: Heenreis en Vaticaan

Ik ga jullie de komende tijd vertellen over onze vakantie. We zijn (als je dat nog niet wist) van 10 t/m 15 juni in Rome geweest en van 15 t/m 19 juni in Wenen. Het wordt misschien te veel om het in één blog neer te zetten, dus deel ik het op in steeds twee dagen. Per dag wordt misschien saai, als jullie tien dagen lang over onze vakantie gaan lezen. 😉

We hadden een schrijfblokje meegenomen en ik had in Rome in het kort opgeschreven wat we hebben gedaan, maar dat is helaas daar blijven liggen. Denk ik. In ieder geval kon ik het in Wenen niet terugvinden. Ik moet nu dus alles uit mijn herinnering ophalen, dus het kan zijn dat ik eventueel een paar dingen vergeet, of chronologisch door elkaar haal. Gelukkig heb ik als geheugensteun de foto’s nog, en de kaart van Rome waarop ik heb getekend waar we allemaal hebben gelopen.

Vandaag dus de eerste twee dagen, de heenreis en het Vaticaan.

Dag 1: woensdag 10 juni, heenreis.

IMG_0298We waren rond 8:30 van huis gegaan en gingen met het openbaar vervoer naar vliegveld Eindhoven. De reis ging heel vlot, we hadden overal direct de aansluitingen en haalden zo nét de trein naar Venlo.

Op het vliegveld ging ook heel soepel. Eerst hebben we even geluncht met onze meegebrachte boterhammetjes. We hadden online al ingecheckt en hadden geen ruimbagage, dus konden daarna meteen door naar de controle. Ook dat ging zonder problemen, en zo waren we dus ruim op tijd bij de gate. Daar hebben we gewacht tot de gate open ging en we in het vliegtuig konden stappen. (Ondertussen kwam er een grondstewardess die vroeg of we onze koffertjes tóch in het ruim wilden laten plaatsen omdat het vliegtuig helemaal vol was geboekt en er niet genoeg ruimte was voor alle handbagage.) Ik vond het wel leuk, was tot nu toe altijd vanaf grote(re) vliegvelden gegaan waar je via een ‘slurf’ instapt. Hier moesten we gewoon lopen naar het vliegtuig en via een trap instappen.

IMG_0501Ons huisje (164) aan de buitenkant IMG_0314Koffers uitpakken in het huisje (nee, groter was het niet. Dit was de slaapkamer, en er was daarnaast nog een badkamertje)

Eenmaal in Rome (vliegveld Ciampino) hebben we eerste de koffers opgehaald en gingen daarna naar de shuttlebussen die vanaf het vliegveld naar Termini (zeg maar het Centraal Station van Rome) reden. Daar had ik gekeken op een kaart welke metro we moesten nemen naar het vakantiepark. Ik dacht dat ik een station had gevonden op loopafstand, dus daar gingen we heen. Niet dus! Dat bleek (na navraag, omdat ik niet precies wist welke kant we op moesten lopen) nog een uur lopen te zijn. Dus met de lijnbus verder, die maar op zich liet wachten. Uiteindelijk pas rond 20:00 op het park. Snel de koffers in het huisje gezet en toen naar het restaurant, waar de we rest van het verblijf ook hebben gegeten.

IMG_0369RECHTS: Parapluutjes boven het terras van het restaurant

Dag 2: donderdag 11 juni, Vaticaanstad

Vandaag zijn we naar het Vaticaan gegaan. We gingen met de shuttle van het vakantiepark naar bus- en metrostation Cipro, vlakbij het Vaticaan. Deze bus ging daar elk uur naar toe. Was net zo duur als de lijnbus, maar deze reed wél op tijd). Vanaf daar zijn we gaan lopen. Onderweg werden we aangesproken door een vrouw die ook vanaf onze camping kwam. Ze stelde zich voor als Judy en voegde er (overigens geheel ten overvloede) aan toe “I’m from America, from the Midwest.” Tja, dat hadden we al gehoord. Toen we zeiden dat wij uit Nederland kwamen vroeg ze “Is this your first time in Europe?” Nee hoor, Amerikanen zijn niet stom….

We waren nog een stuk van de Vaticaanse Musea verwijderd toen we al door een man werden aangesproken of we een Skip the Line-Ticket wilden kopen. Kost “maar” 50 euro, je slaat de wachtrij van 2 uur over, krijgt een gids of audiotour, en dan kun je meteen vanuit een deurtje achter de Sixtijnse Kapel door naar de Sint Pieter. Wij hebben vriendelijk bedankt. Verderop liepen er nog meer. Uiteindelijk was er eentje die, toen we zeiden dat we geen (audio)gids wilden, een aanbod zonder gids had voor 35 euro. Vonden we alsnog best veel, dus dat hebben we af kunnen dingen tot 30. Zo waren we dus om 9:05 binnen in het nog vrij rustige museum dat nét open was. (Overigens zagen we bij het passeren van de kassa dat een normale ticket €16,00 kost, en niet de 20 euro die alle verkopers noemden, maar goed…)

IMG_0324De “Geografie-zaal” werd gerestaureerd. IMG_0327De “School van Athene” door Raphaël, met de filosofen Aristoteles, Socrates en Plato centraal.

In het museum hebben we heel veel gezien, maar het is té groot om alles te zien, vergelijk het met het Louvre in Parijs. Bij binnenkomst kon je meteen twee richtingen op. We hebben gekozen voor de richting van de Sixtijnse Kapel, zodat we die vóór de hele grote drukte konden zien. In de Musea mochten foto’s gemaakt worden, in de Kapel niet, dus die zie je hier ook niet. Maar je weet toch wel hoe dat eruit ziet. Zo niet: schaam je en ga googelen! De Kapel was wel het hoogtepunt van de Musea vond ik, samen met de andere zalen met wandschilderingen van Rafaël en Michelangelo. (Overigens w
as ik hier heel blij data ik niet zo’n domme gids had geboekt. We waren in de Rafaël-zaal, op het bord met wat er allemaal te zien was stond duidelijk dat Rafaël deze zaal gemaakt had, maar de gids liep steeds van “Michelangelo dit, Michelangelo dat…”)

IMG_0333Wandtapijt naar “Het Laatste Avondmaal” van Leonardo da Vinci.

Na de musea gingen we naar buiten, liepen een stukje door de stad om te lunchen en bezochten daarna de Sint Pieter-basiliek. De wachtrij loopt om het plein heen. Toen wij kwamen was de rij ongeveer 1/3 van de omtrek van het plein, maar we hebben het later een keer bijna helemaal rond gezien! Het ging echter heel vlot. Hier moesten we ook (net als in de musea) door detectiepoortjes en de rugtas op de band leggen, alsof we op het vliegveld waren. De beveiliging is echt heel streng.

IMG_0330De koepel van de Sint Pieter vanuit één van de ramen in het museum IMG_0338Linda op het Sint Pietersplein IMG_0343Eén van de fonteinen op het plein

De kerk was echt heel mooi, ondanks de drukte. Heel veel schilder- en beeldhouwwerk. Ook zijn we in de crypte geweest met de bijgezette pausen. Ze liggen overigens niet allemaal onder de kerk, sommigen (waaronder Johannes Paulus II) liggen ín de kerk. De meesten in een afgesloten kist, maar soms ook gebalsemd achter glas. Best creepy om een lijk van 100 jaar te zien liggen…

IMG_0346Wachter van de Zwitserse Garde IMG_0354Glas-in-loodraam in de kerk IMG_0357De tombe van Johannes Paulus IIIMG_0348Het zonlicht dat binnenkomt door één van de koepels IMG_0356De Pietà van Michelangelo

Daarna hebben we nog even een rondje gelopen richting de Engelenburcht, waarna we eind van de middag de shuttle terug hebben genomen naar de camping.