Maya en Inca

Zoals jullie vast wel weten hebben we sinds vorig jaar juni twee konijnen. Vrijwel vanaf dat ik op mezelf ging had ik twee (en later één) gerbils. Die had mijn broer al jaren en ik vond ze erg leuk. Ik besloot daarom om er ook een paar te nemen. Ze nemen niet veel tijd en ruimte in beslag en leken daarom ideaal voor in een klein huisje zoals waar ik woon. Maar toen kwam naast de gerbils ook Linda in m’n leven. Zij had eufemistisch gezegd niet zo heel veel met de gerbils en wilde graag wat anders. Liefst een konijn. Ik heb haar altijd beloofd dat zodra de gerbils er niet meer zouden zijn, we een konijn zouden nemen.

Belofte maakt schuld. Inmiddels had ik me wel al een beetje ingelezen over het houden van konijnen. Eén van de eerste dingen die ik tegenkwam is dat je een konijn beter niet alleen kan houden. Dat moesten er dus twee worden, en dus zou er ook een groter hok moeten komen dan wat ik eerst in gedachten had. Het leek me allemaal een beetje te veel worden voor in de woonkamer. Maar het staat er nu inmiddels bijna driekwart jaar en ik heb nog geen spijt gehad van de beslissing.

Wel is er iets anders waar ik op terug kijk wat ik beter had kunnen doen. Ik schrijf op m’n blog heel veel over mezelf en over Linda. Maar bijna nooit over de konijnen. Ik heb allen geschreven over dát we konijnen zouden krijgen en hoe we ze zouden gaan noemen. Maar dat was het dan ook. Het wordt nu dus hoog tijd om weer eens wat over ze te vertellen…

Ik ben echt heel blij met de nijntjes. Ik had me vooraf niet kunnen voorstellen dat ik ze zó leuk zou vinden. Ik vond konijnen wel grappig om te zien in de kinderboerderij ofzo, maar wist niet dat je er zoveel lol mee kon beleven. Daar zitten ze maar in een hokje en hebben nauwelijks ruimte om te huppelen, laat staan te spelen.

In het begin waren ze heel schuw, durfden ze niet uit hun hok te komen. Dat zat waarschijnlijk vooral in het onbekende huis waar ze nu weer waren (na de zoveelste verhuizing in hun tweejarige leventje) beland. Maar ook in de gladde laminaatvloer. Pas toen ik iets voor het hok had gelegd waar ze overheen konden lopen naar het vloerkleed toe, kwamen ze er uit.

Toen ze er eenmaal uit waren, waren ze behalve nieuwsgierig (dat zijn ze trouwens nog steeds) ook ween beetje stout. Zo hebben ze al een keer de telefoonkabel én de Digitenne-kabel doorgeknaagd. En ze knaagden steeds aan het vloerkleed onder de salontafel. De kabels zijn vervangen, en zó neergelegd dat ze er niet meer bij kunnen. Het vloerkleed-knagen hebben we opgelost door een ander matje te kopen wat we over het vloerkleed hebben gelegd. Dat is van natuurlijk materiaal en ze hebben er naar hartenlust op geknaagd. Na een ruim halfjaar is het nu bijna op.

Verder ligt er nog één verlengsnoer over de vloer, langs de muur. Een klein stukje van het plastic is er al van afgeknabbeld. Hier hebben we de kussens voor gelegd. Dat is maandenlang goed gegaan. Maar van de week begonnen ze ineens de kussens weg te trekken en wilden ze er steeds achter gaan zitten. Zelfs een plaid over de hele rij kussens wilde niet meer werken. Totdat ik de kussens er gisteren allemaal weg heb gehaald. Ze hadden daarna meer oog voor de kussens dan voor het snoer. Ze “spelen” (lees: krabbelen en knabbelen) nu steeds aan de kussens. Ik bouw ook steeds wat met de kussens en een paar plaids waar ze dan in, onder en op gaan spelen.

Ook gingen ze voor het eerst sinds lange tijd weer zelf op de bank springen. Zelfs een paar keer toen ik (en ’s avonds ook Linda) op de bank zat. Maya ging zelfs bij ons allebei een keer op schoot zitten, terwijl zij altijd de schuwste van de twee is en weinig van ons moet hebben – Inca is veen aanhankelijker.

En nu wilde ik wat foto’s gaan plaatsen die ik gisteren heb gemaakt, maar blijkt dat er iets fout gegaan is met het kopiëren naar de computer. En vanochtend heb ik de SD-kaart leeggemaakt omdat-ie vol begon te raken. Nja, niets aan te doen. Gelukkig heb ik nog wel de filmpjes die ik heb gemaakt. Daarvan heb ik onderstaande video gemonteerd. Veel kijkplezier! 🙂

Geef een reactie

