Houtbranden deel 3: Nieuwe brander / eerste onderzetters

Zoals je in een vorige blog (ik heb hier trouwens een nieuwe categorie voor aangemaakt waarin je alle blogs over dit onderwerp kunt vinden) al had verteld, heb ik in houtbranden een nieuwe hobby gevonden en wilde ik een nieuwe brander kopen. Mijn keuze was gevallen op een leuk startersmodel van het Duitse merk PeBaRo. Deze was twee weken geleden net uitverkocht in de winkel en ik heb er toen eentje besteld. Ik was daar toen op woensdag en de nieuwe zou waarschijnlijk “eind volgende week” binnenkomen. Twee dagen later werd ik echter al gebeld dat-ie er was. Die zaterdag heb ik hem opgehaald en op zondag wilde ik hem enthousiast gaan testen…

Dat enthousiasme veranderde echter al snel in teleurstelling: één van de verwisselbare punten was in de brander afgebroken! Het schroefdraad was hierin blijven steken en ik kreeg het er met geen mogelijkheid meer uit. Ik kon er dus ook geen andere punten meer indraaien en de hele brander was onbruikbaar geworden.

Ik heb het hoofdkantoor van de winkel gemaild of dit onder de fabrieks- dan wel winkelgarantie viel. Dat was gelukkig geen probleem, ik mocht gewoon teruggaan naar de winkel om de brander te ruilen. Ook hoefde ik niet speciaal een brander te bestellen omdat er inmiddels een paar extra naar de winkel gestuurd waren en ze dus op voorraad waren.

Afgelopen zaterdag ben ik dus teruggegaan naar de winkel en nu heb ik een brander die wél goed werkt. Na wat problemen in de winkel omdat ze niet van het hoofdkantoor hadden gehoord hierover. Maar toen ik zei dat ik de mails kon laten zien geloofden ze het wel en ruilden toch netjes de brander om.

Goed, dat was een inleiding van meer dan 250 woorden. Dan kan ik de nieuwe brander laten zien.
p1281311Dit is de hele set in de doos. Het is een handzaam klein setje, maar ik wil het in een houten doos gaan bewaren die ik inmiddels ook al heb. Als deze is versierd en ingericht zal ik deze wel een keer laten zien op mijn blog.
p2091320De brander zonder brandpunt erop ziet er zo uit. De handige standaard hoort ook bij deze set. Deze voorkomt dat de hete brander op het werkblad komt te liggen.
p2091317In de set zitten punten in verschillende vormen en diktes. De messing punten, zijn bedoeld voor het houtbranden. De langwerpige, zilverkleurige punt is bedoeld om mee te solderen.
p2091318Naast de punten om mee te tekenen, zitten er ook 9 stempels bij. Ik weet nog niet of ik deze veel ga gebruiken. Het werkt niet heel makkelijk; het is heel moeilijk om de stempel in zijn geheel in het hout gebrand te krijgen, en het dan ook nog gelijkmatig te laten zijn.
p2091319En ten slotte zit er ook nog dit mesje bij wat je kunt gebruiken om styropor (piepschuim) te snijden.p2091321Op het plankje wat je al eerder hebt gezien (die met het paatje van de kip en op de andere kant de flamigo’s) heb ik wat testjes gemaakt met de verschillende punten. Zoals je hier ziet is het gebruiken van de stempels niet zo goed gelukt. De rest is wel goed gegaan al zeg ik het zelf.
p2091314En toen was het tijd om aan het “echte” werk te gaan beginnen. Ik heb een paar van de onderzetters gebrand. Het patroon van deze onderzetter komt uit een kleurboek zoals je hieronder ziet.
p2091315 p2091313Aan de achterzijde van deze onderzetter heb ik dit patroon gemaakt. Deze heb ik zelf verzonnen. Ik wil alle onderzetters aan twee zijden gaan branden. Dan heb ik lekker nóg meer dingen om te branden. En  we kunnen straks afwisselen als ze klaar zijn door steeds een ander plaatje boven te leggen.
p2091312Ten slotte heb ik ook deze zelf ontworpen. Hierbij ben uitgegaan van de zogenaamde ‘opvulsteek’ die mijn moeder gebruikt als ze kaarten borduurt.

Zondag heb ik ook een onderzetter aan mijn vader gegeven met de opdracht hier iets op te tekenen wat ik kan gaan branden. Ik ben heel benieuwd wat hij ervan gaat maken… Maar ook dat komt vast in een volgende blog. 🙂

3 gedachtes over “Houtbranden deel 3: Nieuwe brander / eerste onderzetters

  1. Leuke foto’s heb je gemaakt! 🙂 Ik ben nog steeds blij dat je een nieuwe hobby hebt gevonden die je zo leuk vindt – en ik trouwens ook, want de resultaten en dat jij blij bent zijn elke keer tof om te zien 🙂

Geef een reactie

