Dagje musea in Rotterdam: Hyper- en Surrealisme

Gisteren waren Linda en ik precies 6 jaar samen. Om dat te vieren wilde Linda zaterdag op een etentje trakteren. We hadden hiervoor al een veiling gewonnen op VakantieVeilingen, maar dat restaurant had geen plaats meer op die datum. Dat is dus even uitgesteld tot half mei. Het is overigens een 10-gangendiner bij een restaurant met een Michelinster, ik denk dus zomaar dat dat voor ons een hele belevenis wordt. Meestal komen we niet veel verder dan eetcafés en steakhouses.

Als alternatief besloten we om voor gisteren maar wat lekkers uit te zoeken in de stapel kookboeken die hier in de keuken ligt. En zijn we op zaterdag naar Rotterdam gegaan. Er waren namelijk maar liefst twee tentoonstellingen die we graag wilden zien.

Allereerst gingen we naar de Kunsthal, waar een tentoonstelling is over de stroming hyperrealisme, met, zoals de naam al doet vermoeden, ontzettend realistische schilderijen. We hebben ons de hele tentoonstelling verwonderd over deze prachtige werken en vroegen ons regelmatig af of het niet stiekem tóch een foto was waar we naar keken. Hieronder een kleine selectie van de schilderijen die we daar hebben gezien.

Het waren trouwens niet allemáál fotorealistische werken. Eén van de kunstenaars maakte portretten die op een grote afstand wel op een foto leken, maar van dichtbij zag je dat het uit gekleurde, of, in dit geval, gearceerde vierkantjes, is opgebouwd.

Daarna gingen we lunchen in het Museumpark en liepen we door naar museum Boijmans Van Beuningen.

Daar was een tentoonstelling onder de titel Gek van surrealisme. Er was veel moois te zien, maar over het geheel viel de tentoonstelling me een beetje tegen. Ik verachtte vooral werken met “realistische” werken met een knipoog, met fantasie, zoals ik dat kende van bijvoorbeeld Dalí en Margritte. Maar er was ook heel veel ander gekrabbel te zien van mensen als Miró waar ik persoonlijk niets mee heb. Hieronder een selectie van wat werken die ik wél leuk vond.

Zoals je ziet heb ik geen namen van schilders en titels van schilderijen erbij gezet. Ik weet ze lang niet allemaal (zeker) dus heb ik ze allemaal maar weggelaten.

Na de tentoonstelling hebben we nog snel een rondje gemaakt door de rest van het museum; waarvan overigens een deel niet te zien was omdat ze bezig zijn met een verbouwing.

Daarna hebben we nog een stukje door de stad gelopen naar de Markthal. Daar hebben we de laatste boodschappen voor het eten van zondag gehaald en het eerste schepijsje van het jaar. Die hebben we op het grasveldje naast de hal lekker opgegeten, met zicht op het reuzenrad dat er momenteel weer staat.

Ik wilde eigenlijk eerst één blog maken over het lange weekend dat ik had (ik was zaterdag, zondag én maandag vrij), maar deze blog heeft inmiddels al heel wat foto’s en het wordt dan misschien te lang. De rest moet dus even wachten voor de volgende blog. Die ga ik nu schrijven en zal morgen worden geplaatst. 😉

Geef een reactie

